Wednesday, July 8, 2009

Wabak melanda

Hari ni masuk hari ke 3 badan Ayell ada "gegata". Aku pun tak tahu la dari mana benda ni muncul. Yang tension tu gegata ni keluar time dia sama jer hari-hari. Lepas aku pegi kerja dalam pukul 8 - 10 pagi. Pastu bila aku balik belah petang elok jer cam takde apa-apa. Bila gegata tu kuar, sian ayell menggaru jer gatal.

Hari ni aku pon cari lah info camana nak hilangkan gegata nih dan apa penyebabnya. Ada yang kata disebabkan alergik makanan. Ada pulak kata disebabkan oleh hama atau habuk karpet. Ntah la.. Naik buntu kelapa otak aku ni nak pikir ape yang tak kena kat umah aku tu. Malam tadi juga aku salin sume cadar, sarung bantal dan selimut. Pagi ni aku col bibik suruh alih karpet. Jemur kat tengah panas.

Cara nak hilangkan gegata ni pun banyak info yang aku dapat. Ada yang kata pakai daun sireh. Ramas-ramas dalam air lepas tu sapu kat tempat yang gatal tu. Mana pulak aku nak carik sireh malam2 nie? Kat pasar ader ler. Pastu ader yang suruh letak kunyit hidup lah.. letak air garam lah.. minum air kelapalah dan macam-macam lagi. Tak tahu la yang mana yang mujarab. Pagi tadi aku dah suruh bibik letak air garam kat badan Ayell, hilang la untuk ari nih. Nak tengok lak pagi besok keluar lagi tak gegata tu. Kalau kuar lagikkkk.. huhuhu.. apa mama nak buat ekk!!!!

1 comment:

  1. dah hilang ke gegata tu? saya takde penawar tapi nak citer yg anak pempuan saya (4 thn) pon baru kene mlm tadi. tetiba aje. hari ni pon dtg lagi. kesian tgk dia duk menggaru2 satu badan.

    ReplyDelete