Monday, August 17, 2009

Mee Sedap Ho Liao!

Lama betul aku tak update blog. Tak berkesempatan. Buzy sikit last week.

Ok la nak cita sikit weekend yang lepas, aku jadik bibik kat umah. Bibik aku takde, pi bercuti dengan geng2 bibik kat Kepong. Terpaksa la aku buat sume kerja rumah. Tercungap jugak dibuatnya :-( kakaka, padan muka haku. Dah lama rileks jadik mem besau. Tapi nasib baik la asbenku take part jugak dalam urusan rumahtangga. Boleh la minta tolong kemas-kemas umah. Thank you yer bang!!! I lap u, len kali giat lagi tolong i yea, hehehe..
Ada bibik ni meringankan beban sebenarnya. Kalau dapat yang betul-betul nak keje lah. Kalau dapat yang datang nak makan angin, alamatnya rugi besar la amik dia bekerja. Bibik aku ni dulu masa baru sampai zero knowledge. Tak pernah keja rumahtangga. Pernah datang Malaysia sekali tapi keje kat kantin kilang. Memang problem sket masa mula2 dulu. Pelik macam taktau buat keje kat umah sendirik. Sampai satu tahap aku decide nak antar balik jer. Tapi pikir rugi pulak bukan sikit2 duit nak amik dia tu bawak sini.

Ramai jugak member2 bagi nasihat supaya bagi peluang kat bibik aku ni, train 3-4 bulan dulu. Kalau dah tak buleh jugak buat keje baru antar dia balik. Lama-lama baru la ader improvement. Dulu aku kena masak malam2 tuk hero2 aku nak makan esoknya, sekarang dah buleh la harap bibik aku ni masak. Kira okey la tu lepas anak2 aku nak makan. Nasik goreng, sambal tumis, ayam masak merah, tomyam? Lepas lah.. Belum lagi ajar rendang, nasik ayam, laksa. Mau pening dia nak ingat resipi, hahaha. Sekarang ni hampir setahun dah keje ngan aku. Keje kategori baik, kadang2 angin kus-kus dia datang, kenelah aku bagi tarbiah, baru ok balik. Emangnya gitu kot ekk?

Kontrak 2 tahun dengan aku dan harap2 jangan la buat hal pulak. Aku tak la harap dia nak sambung kontrak, cukupkan 2 tahun tu pon dah ok. Tapi kalau dia nak sambung, bagus jugak! Aku lagi suka tak yah aku nak carik bibik lain. Apa yang penting? ”Kerjasama” bak kata wonderpets. DUIT SeLAMAT!! Hmmm.. wait & see jer la.

Diaorg ni bukan bleh percaya sangat. Hari ni kata lain esok kata lain. Cam bibik Ucu tu la ari tu kata nak sambung, tup tup kata nak balik pulak. Macam-macam alasan bagi. Wat sakit ati jer.. akak emo nih;o

Sabtu ari tu 2 hero aku Abil ngan Aqil kena sekolah. Sekolah ganti untuk cuti Raya Depavali bulan 10 nanti. Takde la program jenjalan di ujung minggu. Lagi pun sejak wabak H1N1 ni dah semakin menular, jadi takut pulak nak berjalan-jalan kat luar tu. Hari-hari aku dengar berita 7-8 orang yang mati sebabkan H1N1 ni. Dah banyak jugak sekolah dah tutup, tapi sekolah hero2 aku, Sekyen 7 Bangi ni still maintain jer. Takde pun kabar-kabar angin nak coti tutup sekolah. Harap-harap sekolah tu takde la lagi kes H1N1 nih. Risau pulak nak lepaskan anak2 pergi sekolah, rasa cam tak selamat jer. Kalau nak ponteng, ketinggalan pulak nanti. Serba salah ler nih.

Orang-orang yang berisiko tinggi macam orang2 yang ader masalah obesiti @ gemuk, wanita mengandung (baru planning nak lagi tahun ni..kena KIV le nampak gayanye), orang yang ader asma dan kanak-kanak yang belum cukup suntikan immunisasi. Kebanyakan kes kematian daripada golongan2 nih. Sedeyy ooo.

Info to share dari email yang aku dapat, cara mencegah dari terkena jangkitan H1N1:
i) Jauhkan makanan berasid dan lebihkan makanan berakali.
ii) Banyakkan minum air kelapa, jus epal hijau, jus oren dan minum air mineral.
iii) Untuk anak2, eloklah bagi multivitamin untuk kuatkan sistem ketahanan badan diaorang. Bukan untuk anak2 jer kita ni pun kena juga amik supplement multivitamin & vitamin C supaya sentiasa sihat.
iv) Yang lebih penting kita kena la sentiasa bertawakal dan berdoa kepada Allah supaya keluarga dan anak-anak kita dijauhkan dari wabak penyakit ini. Amin!!!

No comments:

Post a Comment